söndag 31 oktober 2010

Dukning höst


Zinkbricka från Ellis Corner, grov linneduk från Hemtex.

Idag tänkte jag spåna lite på höstdukningar.

Just nu har jag mycket jordfärger i köket; mullvad, dovgrönt och rost. Och vitt förstås!

Det känns mysigt och passar till årstiden.


Brunt, grönt, naturvitt

Fina saker från naturen att dekorera bordet med:

-kronärtskockor

-granatäpplen

-nypon

-murgröna

-ananas

Vacker färg och form

Just servettvikningar är inte min grej, har jag insett efter en del googlande.
Jag är mer för enkla vikningar, helst med tygservetter,
med ett snöre eller en kvist runt.

Fin juldukning från HM.

Jag önskar mig linneservetterna från HM home, de är så fina!

Porslin då...
Vita tallrikar är ju bra som bas och passar in i de flesta dukningarna.

"Arv" från Ikea är en toppenserie, tycker jag, men vi har något annat från Nordik som påminner om Matteusporslinet. Sedan kan man ju alltid komplettera med uppläggningsfat eller kannor som passar just till dukningen. Rice porslin är underbart som just "udda" porslin.


Ljus är väl nästan viktigast den här årstiden.
Levande ljus och ljusslingor skapar stämning.
Jag tycker att ljusen, som man brukar sätta på gravar, är bra att ha ute i lyktor.
De brinner ju hur många timmar som helst!

Snart ska vi ut och spöka, vi kanske ses! *mohaha*

6 kommentarer:

Graadskan sa...

Fina inspirationsbilder!
HM Home har många fina saker!!

Ha en fin kommande vecka!
Kram Camilla

Pia sa...

Vilka fina inspirationsbilder - skal straks ind og se på HM Home:-)
Happpy Halloween Mimmi:-)

KRAM!

Daniel / Livet Hemma-redaktionen sa...

Hej!

Vilket inspirerande höstinlägg. Om du inte har sett dem redan tycker jag att du ska titta på glasserien HEDERLIG av Anne Nilsson. För bara 19:- styck är de ett riktigt kap! http://livethemma.ikea.se/inspiration/udda-glas-for-finsmakare

Mrs M sa...

Graadskan- hoppas du får en fin vecka också :)

Pia- happy halloween kram!

Daniel- tjusiga glas, så bra när man köpa många utan att ruinera sig. Kör med gamla pokal här, går in i diskmaskinen också...

Jenni - Snickarsbacken sa...

Hej på dig,

Som svar på din fråga. Lantliv var nog bättre men inte så bra som den brukar, tyvärr. Inget som stack ut riktigt... Kram Jenni

Bollan sa...

Va härligt vilka mysiga dukningar.

Kramizzar