torsdag 30 oktober 2008


Idag snöade det här, för första gången i år.

Stora flingor dalade ner och lade sig som ett vitt täcke på marken.
Och äntligen smög sig den där julmyskänslan på och
jag började längta tills det blir jul.


Jag tänkte ha lite julspecial här i bloggen ett tag, blandat med rapporter från badrummet.
Om det är nån som vill, så får ni gärna skicka julinspirerande bilder eller tips till mig!

Idag tänte jag visa ett pyssel som många har skrivit och frågat om:
flugsvamparna som jag virkade förra året.



Det dumma är att jag inte har nån beskrivning på dem eftersom
jag virkade helt fritt, men jag ska försöka!
Jag virkade den i två delar, plus en massa prickar.
Garnet heter Eskimo, ett ullgarn från Garnstudio.
Foten: Jag började att göra tre luftmaskor,
sen virkade jag ihop dem och
ökade genom att virka två eller tre fasta maskor i varje maska.
Jag fortsatte att öka så det blev en rund, liten platta.

När den var lagom stor började jag att bara ta en i varje maska så det "skålar upp" sig.
Om man vill ha den tightare virkar man ihop två maskor.
Virkade på tills jag hade fått en fot sm en tub.

Avslutningsvis ökade jag mycket för att få en vågig platta och undersida till hatten.
Hatten: Egentligen samma tanke, men jag ökade inte lika mycket som på foten.
När själva hatten är klar, minskade jag ganska kraftigt för att få en undersida.

Jag lämnade ett hål på undersidan för foten.

Prickarna virkade jag bara som en rund, vit platta och sydde på för hand.

Slutligen så tovade jag allt i maskinen på 60 grader.

Jag har haft hjälp av en del riktiga beskrivningar på Garnstudios hemsida
för att komma igång att virka.
Tack för alla grattisönskningar och hjälp med datorn.
Det är lite trojaner kvar som piper hela tiden,
men jag tror att jag ska få ordning på dem...


Jag har virkat muffins och tovat också.
Öka och minska,
som vikten före och efter nyår kanske...
Kram/ Mimmi

17 kommentarer:

Julia sa...

Nu fick du igång min pysselgen! Det får bli att leta igenom garnkorgen imorgon och se vad som kan finnas där. Går det att tova allt ullgarn tro?

Så härligt, nu vaknar pysselfröken till liv och jul och vinterstämningen sprider sig i kroppen! Tack för inspiration! =)

Hem och Lycka sa...

Ljuvliga svampar! Och den där kudden är så fin, suktar efter ett par till soffan i jul..

Stort grattis till månadens blogg i Lantliv! kram

Nettan sa...

Men ack så söt din flugsvamp va =0) & stort grattis till månadens BLOGG i Lantliv !!
Kram Nettan

Lotten sa...

Åhh jag blir galen av avund när jag ser så fina saker! Jag bara måste lära mig virka.... Helt ljuvliga flugsvampar.... från en flugsvampsberoeende ;-)

Stämningsfullt sa...

Åh så söta svampar! Vad duktig du är :)
Kram!

Ett hus i vitt sa...

Men oj vad händig du är som virkade dessa söta helt fritt!! De är jättefina, minns dem från förra året :-). Grattis också till månadens blogg i Lantliv!! Det är du väl värd. Kram, Anette

Marie sa...

Åh så de är fina svamparna, gud va duktig du är.
Här har det oxå snöat i natt.

Men hur har jag kunnat missa att det är din blogg som är månadens blogg i lantliv?! Ska genast bläddra igenom den igen. Ett jätte grattis!

Hoppas ni får en trevlig helg!

Kram Marie

Skatan sa...

Godmorgon!

VIlka ursöta små svampar du har fått till :)

Önskar en trevlig helg!

PS - här snöar det också idag - underbart!!

/A

Emma sa...

Sicka söta svampar du gjort....
Borde ju inte vara så svårt...

Funderar på att putta in mera rött bland mitt julpynt, har i nästan 10 år bara haft "vita jular" men saknar värmen som det röda ger....

Får se kanske det blir lite flugisar om jag har nån kraft kvar, banande förkylning!

Ha en toppen bra helg!

Fin hylla åsså, höll på att glömma!

Moodboardwithflowers sa...

Åååå vill ha! Ge mig en svamp! hihi
Önskar att jag kunde virka..

Huset på kullen sa...

Vilken fin blogg du har. Du verkar ha ett jättefint hus.

Kom in på din blogg när jag sökte om att inreda en "walk-in-closet". Du verkar ha något liknande som vi, blev din bra?

Trevlig helg! / Linda

Villa Nordåker sa...

Grattis till "månadens blogg" i Lantliv!
Jättefina svampar
Kram Malin

Anna sa...

Så söta svampar!

Grattis till månadens blogg i lantliv!

Trevlig helg!
Kram

linnea-maria sa...

Vilka supersöta flugsvampar. Ja egentligen är det superlätt att virka bara man kommer på knepet. Ha en fin helg /linnea-maria

Anonym sa...

Vilka fina svampar. Ska se om jag kan komma igång och virka igen, har säkert inte gjort det på 15 år. ;)

Angel.Pearls sa...

Hej -jättesöta flugsvampar! Tova verkar också himla kul, men det har jag aldrig prova. Ha en fin helg// Eva

Anonym sa...

Hej! Vilken jättetrevlig blogg!! vad glad jag blir att jag hittat hit. Man behöver alltid ny inspiration....
Hit kommer jag tillbaka!!
Ha en skön söndag!

http://rosalucia.bloggagratis.se