onsdag 31 oktober 2007

Tiramisu sjal

Garn Eskimo från Garnstudio´s

När jag hittade Posie gets cozy´s underbara blogg, hittade jag Tiramisufilten och ville så gärna göra den. Men det är en liten bebisfilt och just nu har vi massor små filtar, så jag gjorde om den till en sjal. Eftersom jag är helt nybörjare på virkning, blev det ett experiment. Det var jätteroligt!
Jag minskade 4 maskor per varv, hittade på lite vartefter

Jag lämnade en öppning på ena sidan, så det ska bli enklare att knäppa den. I annat fall måste man nog göra den längre än 91 maskor på första varvet.

Det gick åt 6 nystan och 3 meter band (synd att jag bara hade 2.5 meter :)!)

Här är beskrivningen på svenska:

Filten-
Lägg upp 91 lm (fler om du vill ha en större sjal eller filt).

Varv 1: 2 fm i tredje lm, (hoppa över nästa lm, 2 fm i nästa lm) fortsätt till slutet- 90 m.


Varv 2: 1 lm, hoppa över första fm; (hoppa över 1 fm, 2 fm i nästa fm) fortsätt till slutet- 90 m.


Repetera varv 2 till filten är kvadratisk.


Uddkant-

Rad 1: 1 lm, fm i varje fm till slutet av raden, 2 fler fm i sista fm (hörnkant).
Fm 88 på nästa rad, 3 fm i bottenöglan (heter det så?) på första radens maska. Fm i nedre bm på varje maska varvet ut, 2 fler i sista öglan (hörn).
Fm 88, 1 till fm i sista maskan, slut ihop med 1 sm tillsammans med förtsa fm på raden (vänd hörn). -348 m (88 per sida, 3 i varje hörn).

Rad 2: 4 lm (räknas från den första st och m- 1sp). (hoppa över 1 fm, st i nästa fm, 1 lm) till hörn. (St i samma fm, 1 lm) 2 extra i sista (hörn). Gör likadant på alla sidor, repetera isst (st i samma fm, 1lm) en gång i varje hörn.

Slut samman med en sm på första m-4:s tredje maska.

Rad 3: (Hoppa över 1 m, 5 st i nästa st, hoppa över 1 m, sm i nästa st) runt hela filten. Fäst.

Dekoration: Fäst ett band runt om som dekoration.

15 kommentarer:

Julias vita drömmar sa...

Den där sjalen skulle passa mig mycket bättre så här kommer min adress... :D

Underbar verkligen! Du ska se min filt...löjligt ojämn *sur*

KRAM!

Anonym sa...

Underbar!Bra att du har lärt dig lite handarbete. ;)
Förväntar mig en i julklapp!
Kram

Hem och Lycka sa...

Underbart fin! kram!

DRÖMHUSET sa...

Vilken underbar!!! Vad du är händig, skicka över lite till mig är du snäll :-D
Tänker inte ens försöka mig på att prova *fniss* Här virkas det på en FYRKANTIG filt *hi hi*
Kram

Jenni - Snickarsbacken sa...

Jätte fin blev den!

Villa Hemma sa...

Åååååh, så fin! Jämn o superproffsig! *surar för att jag själv inte kan virka* ;-)

SOFIE sa...

Jätte söt sjal! =) Myspys! Vad snygg din orientaliska lyta som du visade i förra inlägget är! =) Kram kram!!

Moodboardwithflowers sa...

Å så söt!!!! Den kan du ha på julafton... Söta lilla Mimmitjejen

Unknown sa...

Åh, så fin den var!! Vad duktig du är! kram Jasmin

Unknown sa...

Hej mimmi!
Tack för att du delade med dig av beskrivningen till denna ljuvliga sjal! Helt underbar! Kramar Malin

Anonym sa...

Den var ju helt underbar! Vad duktig du är!!

SOFIE sa...

Heeeej gumman =) Ja länge sen jag skrev men jag är alltid inne här (varje dag nästan, hihi) och läser alla spännande inlägg ;) Renoveringen pågår.. finns mycket kvar att göra, man börjar bli lite less på att bo i röran =( Känns som att det står lite still nu på nått sätt, fastän vi jobbar med den dagligen! Men NÅNGÅNG ska vi väl få lite ordninghoppas jag ;) Hihi! Huset har blivit rött iaf =) *skönt* Men lite panel på utbyggnaden saknas, hoppades hinna få upp det i helgen.. (fast sambon har feber så det blir nog inte av plus att dom har varanat för snö) Sen är det isolerat men inte mer, vi sover fortfarande på golvet i vardagsrummet för sovrummet är inte klart ännu.. Badrummet var ju nyrenoverat när vi flyttade in, men vi har upptäckt vattenskada, så det måste bli nytt så fort som möjligt också, så det kommer mer och mer.. Trevlig helg stumpan!! =) Kramar!!

Anonym sa...

Den är ju jätte, jättefin som sjal. Vad finurlig du är!

Lyck-Annas sa...

vad bra det blev.Du verkar inte vara nybörjare!
Tack för mönstret!

Jes/Vita villa vila sa...

Så duktig du är!!!

Åter igen... klart imponerad av dina fina alster som du virkar!

Är det svårt tro? Blir ju så sugen att testa...

Jättefin blogg har du också! Kram Jes