söndag 13 maj 2007

Liljetulpaner

Jag sitter och planerar badrum och övervåning för fullt och det känns som hjärnan kokar över av alla val som vi ska göra...
Då är det skönt att gå ut i trädgården och rensa lite ogräs och tankar och lukta på blommorna.


Jag lär mig aldrig att jag ska plantera tidigblommande tulpaner också, men nu ÄNTLIGEN börjar mina liljetulpaner slå ut. Sorten heter "Holland Chic" och har rosa strimmor i det vita. De är planterade tillsammans med kaukasisk förgätmigej "Jack Frost".

Tulpanerna är underbara att plocka in: de står länge och doftar ljuvligt.

Synd bara att de är sena, som sagt, men vilka fina sorter ska man plantera som är tidiga? Vildtulpaner?

11 kommentarer:

Shyme sa...

Jätte fina tulpaner, härligt när de står sig länge inne också... SKa nog lägga dem på minne till hösten ..

Mrs M sa...

shyme- ja, det var roligt att de kom i år igen... glömde skriva att hälften är från förra året.

Hem och Lycka sa...

Kul att ha egna tulpaner, vackra blommor. Tyvärr vet jag inte vad som hände med den jag köpte, den blommade aldrig..!

Jennyshemochharmoni sa...

Vilka härliga bilder! Den som väntar på något gott :) Tulpanen var jättevacker! Ha en skön måndag!

Det Ljuva i livet sa...

Underbara tulpaner! Själv hade jag två orange bakom garget, det var allt:-o. Blir till att plantera till hösten.

Anonym sa...

Vilka underbara tulpaner och va härligt att ha så pass mycket att kunna ta in och sätta i vatten!
Jättefint med förgätmigej till!
Känner igen det där om att hjärnan håller på att koka över av alla idéer man får! :)

Anonym sa...

Vilka underbara tulpaner!

Poppins sa...

Åh, vad gör det att de inte blommar förrän nu? Den som väntar på något gott...
Vilken underbar kombination tillsammans med förgätmigej. Romantiskt och klassiskt.
KRAM

Mrs M sa...

mia- konstigt... kanske haft besök av fyrfotingar som var sugna på tulpanlök? Jag hade några i kruka förra året som inte ville blomma, vet inte vad det var... de var kanske för hårt drivna innan.

jennyshemochharmoni- ja :-), jag har väntat länge nu! Så äntligen! KRAM

signe- ja, man får kyla ner sin hjärna ibland, vet knappt var man ska börja annars :-)! Kram

lisa- tack! Jag gillar liljeformen :-)

poppins- nej, det gör inget om man hade lite mer fägring i trädgården. Ofta blir det väl så att man planterar blommor som är fina när man planterar. Eftersom jag inte kunde plantera så mycket tidigt förra året (höggravid/ ny bebis) blev det mesta satt under hösten... Till nästa år ska jag satsa på mer tidigblommande sorter. Kram och ha en skön kväll!

Lin & Lavendel sa...

Ljuvliga tulpaner!

Mollys Hus sa...

Den tulpanen skulle jag helt klart vilja ha, jättefin!