lördag 28 april 2007

Plantering av pion, klematis och syrén


Silverpäronträdet slog ut sina första blommor idag. Jag har köpt plantor och börjat plantera idag, så spännande! Tyvärr har jag alltid beslutsångest när jag ska bestämma mig var allt ska planteras, men:



-vid päronträdet planterade jag en vit klematis (Huldine) som ska blomma när trädet inte gör det.


-två rosa doftpioner (Sarah Bernhardt) och en vit doftpion (Duchesse de Nemours). Blir det för "fluffigt" att plantera dem tillsammans?

Sarah Bernhardt om några år?


-en skogsklematis (summer snow) som ska få leva sitt eget liv i slänten och förhoppningsvis ta över där!

-en syrén, Beauty of Moscow, med vita blommor som går mot rosa. Den ska stå nära gången till altanen, så man känner doften därifrån.




-smultron som jag satte under körsbärsträdet!


Nu är jag jättetrött efter en hel utedag, så nu ska jag slappa med god mat och förhoppningsvis, bra hockey!

11 kommentarer:

Poppins sa...

Det låter alldeles ljuvligt! Jag har en vit klematis som heter miss Bateman.
Fortsatt trevlig helg!

Mrs M sa...

poppins- den köpte jag förra året på rea... den är liten och späd, men den har tagit sig! Visst har den lite rött i mitten!? Ha en skön valborg!

hulukvarn sa...

Vad härligt det låter!! ser fram emot att se resultatet av dina planteringar.

Kram kram

Mrs M sa...

hulukvarn- jag också *hahaha*, det kan bara bli bättre... man får påminna sig själv om att det var en leröken här för två år sedan...

Anonym sa...

Å vad trädgårdsjuk jag blir, men här uppe ligger vi efter så det tar dett tag innan nått kan planteras här...

Anna sa...

Åh så vackert det kommer att bli!Silverpäron och klematis blir ju en undergbar kombination:)
:)Anna

Stina sa...

Helt underbara blommor. Puss

Jennyshemochharmoni sa...

Åååå vad underbart det där såg ut! Jag gillar alla dina växter! Jag är jättesugen att plantera också men det är inte min starka sida att komponera ihop växter så att det blir fint. Har inte lärt mig hur man gör än. Ha en superskön söndag!

Anonym sa...

Åh, va härligt! Sara Bernhard är jag oxå sugen på att plantera! De doftar nog ljuvligt! :)

marie sa...

Åhh! Såna fina växter du planterat, har "blivit" med stor trädgård på 7000kvm. Hjälp!! Massor med gräs o jag som gillar trädgårdsrum. Det blir ett långt projekt. Man får börja lite i taget, svårt att veta var bara... Gillade syrenen och silverpäronet är ljuvligt vackert!

Mrs M sa...

lisa- hur långt har det kommit hos er? Här är det nästan en månad tidigare i naturen, helt otroligt... jag kan inte säga att jag tycker att det enbart är roligt, det är nästan kusligt med all värma och plötsliga väderomslag (läs stormbyar). Men skotern har du fått ställa av nu, eller :-)? Ha en trevlig kväll!

anna- vad skönt att höra! Jag är ju nybörjare, så jag känner mig osäker... Tack :-)!

hemmapålandet- tack, hur mår du i pollenmolnen stackare? Puss

jennyshemochharmoni- oj, tack för alla snälla ord :-)! Jag vet inget om komposition jag heller *fniss*, men försöker att hålla mig till vitt här också. Men sen kan jag aldrig motstå rosa eller blå blommor heller... Kram

signe- ja, sedan är de fina att ta in och sätta i vas med schersmin... just det! En smultronschersmin måste jag sätta också så jag har till buketterna :-)! Ha en skön kväll!

marie- jag vet allt om trädgårdsångest och ta lite i taget... jag hittade bilder på vår trädgård för två år sedan och det var ingen rolig syn. Jag vill också skapa en massa mysiga rum och då går det åt en hel del häckar och träd, dvs pengar. Jag måste erkänna att det är lättare att dutta kring lite istället och plantera vackra blommor. Ha en skön valborg!