lördag 17 mars 2007

Trädgård- fröer!


Våren blåste bort idag... men det hindrade inte mig från att köpa lite fröer! Jag orkar inte att så inne nu, jag har fullt upp med mina egna små "plantor"= barn. Den ena äter dessutom allt just nu, inkluderat jord och sand. Kriterie ett är alltså att man kan så fröna på friland (nu menar jag inte barnen :-)). Jag tycker att planteringen på den övre bilden är så fin. Det är Bosse Rappne som har gjort den (bild ur Allt om trädgård 12/05). Buxbomsklot och sibirisk vallmo vid en grusad gång som leder till ett träd med lejonhuvud.






Så det blev sibirisk vallmo, vilket har gett mig lite huvudbry... jag ska ju försöka undvika gult och orange i vår trädgård! Ingen fin grusgång med buxbomsklot finns här heller, så jag vet inte riktigt var jag ska så dem. Hmmm... kanske vid den pyttelilla Gyllenlönnen som jag satte i höstas, den är i vilket fall gul.



Den här bilden är läcker och lite förvillande (ur Din trädgård, Karin Berglund), också den med ett lejonhuvud. Jag är lite frestad att köpa ett lejonhuvud, men på en ny tomt är det svårt att hitta en bra plats. Blir lite ökenkänsla över savannen liksom... De finns bland annat på www.gardenaquatica.com.

Kriterie två är att blommorna är vita. Det missar jag ofta, men inte i det här fallet. Sommarmalvan "Mont Blanc" sådde jag förra året och den blommade massor och länge. Dessutom var den kanon som snittblomma! Kan det bli bättre?

6 kommentarer:

Hem och Lycka sa...

Underbart! Får vårkänslor..

MODERN COUNTRY sa...

Hei :) Så koselig at du stakk innom bloggen min! Tenkte jeg skulle se hvem du var og jeg må si at her var det koselig :) Må si jeg ble imponert over det flotte badet ditt!! Ha en hyggelig Søndag i morgen og kom gjerne igjen på besøk hos meg :) Hilsen Aina

Mrs M sa...

Mia- ja, jag vill att det ska vara vår nu! Men i natt verkar det ha varit kallt, jag tror att det har snöat lite...

Aina- tack, ha en skön söndag! :-)

Anonym sa...

Den sistnämnda, måste jag verkligen komma ihåg. Blommor som blommar länge och mycket gillar jag!

Kattfot sa...

Härliga och inspirerande bilder. Du hittar nog en fin plats för den sibisiska vallmon :)

Smultronbuske sa...

Tack för din hälsning! Ja visst är det härligt när lökarna kikar upp bland allt det bruna i rabatterna!

Mmm... vallmo är något så härligt! De stora knopparna som helt plötsligt brister och ut kommer de vackra skira blommorna. Ser nästan ut som tunt tunt papper som vecklas ut när de blommar!