onsdag 14 mars 2007

Vårt badrum


Idag ska ni få se lite av vårt badrum! När man bygger nytt hus ingår det ofta ett visst kök och badrum med mera. Vi valde bort badrumsmöbeln och spegelskåpet som ingick i husköpet och valde en kommod från IDO och måttbeställde en stor spegel som kaklades in. Duschhörnan och toalettstolen är helt okej, men ganska tråkiga. I nuläget skulle vi hellre vilja ha en vägghängd wc och en inkaklad dusch, men när vi byggde hann vi inte riktigt med att kolla upp vilka alternativ som fanns på marknaden. Det var fullt upp med barn, husval och annat kul!



Badrumsmöbeln var dyr, men vi är väldigt nöjda med den, för den är superpraktisk! Handfatet är "helt" och kommoden slukar allt. Den är vägghängd också, vilket är en fördel när man tvättar golv och vill gömma barnpall, våg och sånt under. Spegeln är också lätt att torka av. Duschhörnan däremot, med klarglas och plastprofiler, är ett helsike att hålla ren. Jag har gått på med tunga artilleriet: tandborste och VIM på sista tiden... det är det enda som hjälper!


Klurigast var att välja färger i badrummet... först tänkte jag mig vitt och ljust turkosblått, men jag tyckte att det såg lite väl kallt ut tillsammans. Jag kom på att jag gillade "Oliv-serien" väldigt mycket och utgick från de färgerna: ljus och mörk olivgrönt, grått och vitt. Det kändes "helt crazy" att ta de färgerna, det var inte inne då och det fanns inte ens handdukar i de färgerna. Tänk vad det har förändrats bara på några år, nu har jag till och med hittat en toalettborste som har ett hölje i ljusgrönt!



På väggarna valde vi att ha vit mosaik och en fondvägg med lindblomsgrön glasmosaik. På golvet blev det sjösten i vit/grå cararra marmor. Den är väldigt mjuk och skön att gå på, men kräver underhåll (den är dock inte porig som en del annan sjösten).

Den vita mosaiken och sjöstenen är från CC Höganäs, den gröna mosaiken är från ett italienskt märke som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på. Keramikhjärta från Matteus.

Näckrosljus från Habitat/ Barcelona (tack Lill-Mimmi) och doftljus "Clean Cotton" från YC.

Korgar från Åhléns.

15 kommentarer:

Stina sa...

Du är så mysig som klafsar in till mig du.
Badrummet kan jag ta. Orkidéen också. Behöver en till vit.
Puss lilla stumpan. Stina

Eller, lilla stumpan?...Vet inte hur gammal du är. Men det struntar vi i . Ha ha // Stina

Anonym sa...

Jädrans så fräscht man kan ha det då!
Urtjusigt!
Byggde vårt hus för 15 år sedan och har inte gjort något åt badrummet sedan dess.....så du kan ju tänka dig!
Fula våtrumstapeter i pastellfärger m.m m.m man tyckte ju det var fräscht då...men nu...BLÄÄÄÄÄ
Måste börja fixa lite men pengarna och tiden fattas oftast :=} Men jag är lika glad ändå men gladast är nog räven di,di da,da...:)
Kram på dig!

Johanna sa...

Vilket snyggt badrum ni har! Det ser så fräscht ut!!

Anonym sa...

Åh, va fräscht badrum..och det är så fint att ha orkidé i badrummet...dom trivs nog där det är varmt och fuktigt va?!

Mrs M sa...

Stina- orkidéen kan du få, toan får du låna *hihihi*

Clara- Så länge det är nytt är det ju fräscht, men det blir gammalt det här också :-)

johanna- tack, men jag censurerade toastolen... bara trist! Nästa badrum blir finare!

Signe- tack, för alla snälla kommentarer! Orkidéen trivs bara den får tillräckligt med ljus, på vintern kan det bli för mörkt därinne.

Äppelhem sa...

Åh vad fint! Härligt med en stor spegel i badrummet och rejält med plats i skåpen. Vad fint med orkidé också.

hummmlan sa...

Jättefint! Gillar verkligen det där näckrosljuset!

Anonym sa...

Tack så jätte mycket för tipse på fontänen! De mest prisvärda jag sett!!Ska spana in dem lite till! Jätte trevlig blogg du har! Jag länkar dig, så att jag lätt hittar hit igen!! Vi har ett gammalt hus, på enbart 90m2 och ibland blir man sugen på nytt!!

Stina sa...

Ja, den är härlig den butiken
Hoppas att det är bra med goa mimmi. Puss Stina

SOFIE sa...

Åhhh vad roligt! Gud så fint badrum ni har! Så kul att få se! Jätte härliga bilder du knäppt! Puss å kram!

hulukvarn sa...

Vad fint ni har det i badrummet...jag visar också badrum:)

Mrs M sa...

äppelhem- tack, men jag måste erkänna att det nog är dags att rensa lite bland gamla krämer och parfymer... det är så lätt att de bara blir liggandes!

hummlan- jag fick det av min söta lillasyster! Hon vet vad jag gillar!

lina- jag blev också sugen på en fontän när jag kollade på din sida!
Helst ett lejon, har sett en jättefin bild med en monterad på en spegel och med en damm framför. Det var nog i Allt om trädgård...

hemma på landet- jag hoppas att du mår bättre idag! Puss

sofie- tack, vad gullig du är!

hulukvarn- vilket fint badrum du har då! Älskar stegen :-), har haft planer på att skaffa en till badrum nummer 2. Var köpte du din?

Jennyshemochharmoni sa...

Vilket härligt badrum ni har! Superfina bilder :) Ha en jättebra helg!

Anonym sa...

Vilket fint badrum!!!

Mrs M sa...

Jenny- tack detsamma :-)!
Junitjej- tack!